دیده بان حقوق بین الملل، آخرین اخبار، اسناد، مقالات و گزارش های حقوق بین الملل را در دیده بان بخوانید.      
کد خبر: ۸۴
تاریخ انتشار: ۱۲ مهر ۱۳۹۱ - ۰۲:۱۱

گودرز افتخار جهرمى حقوقدان نام آشنا و سرشناس دوره ماست. در سال ۱۳۲۲ در جهرم متولد شده، پدرش كه به كشاورزى و دامدارى اشتغال داشته در عین حال مردى اهل مطالعه و باسواد بوده و مادرش نیز اهل مطالعه و شعر و ادبیات بوده است.



گودرز افتخار جهرمى، متولد ،۱۳۲۲ جهرم فارس
- اخذ مدرك دیپلم ریاضى از دبیرستان خواجه نصیر جهرم.

- اخذ مدرك لیسانس حقوق از دانشگاه تهران، ۱۳۴۵
- اخذ مدرك فوق لیسانس حقوق تجارت و فوق لیسانس تاریخ تجارت از دانشكده حقوق پاریس، ۱۳۵۱
- اخذ مدرك دكتراى تخصصى حقوق و اقتصاد كشورهاى اسلامى، ۱۳۵۳ و اخذ مدرك دكتراى دولتى حقوق خصوصى از دانشكده حقوق پاریس، ۱۳۵۶
- استاد دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتى
- رئیس دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتى از سال ۱۳۵۸ تاكنون
- نماینده مدیران مسؤول مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات در ۵ دوره ۲ ساله تا سال ۱۳۸۱
- سرپرست دفتر خدمات حقوقى بین المللى نهاد ریاست جمهورى 
- عضو انجمن ایرانى حقوق جزا
- عضو انجمن ایرانى حقوق بین الملل
- عضو هیأت مدیره كانون وكلا
- عضویت در دوره هاى اول و دوم شوراى نگهبان (به عنوان عضو حقوقدان)
- تألیف مقالات متعدد و تربیت چندین نسل از دانشجویان رشته حقوق دانشگاه شهید بهشتى
 
 
گودرز افتخار جهرمى حقوقدان نام آشنا و سرشناس دوره ماست. در سال ۱۳۲۲ در جهرم متولد شده، پدرش كه به كشاورزى و دامدارى اشتغال داشته در عین حال مردى اهل مطالعه و باسواد بوده و مادرش نیز اهل مطالعه و شعر و ادبیات بوده است.
از اولین كتاب هاى غیر درسى كه مطالعه كرده كتاب آفریدگار جهان و شب هاى پیشاور را به یاد مى آورد. آفریدگار جهان در پى اثبات وجود حق تعالى و شب هاى پیشاور مناظره سلطان الواعظین شیرازى با جمعى از علماى اهل سنت در مورد امامت است.
زمانى هم كه به دانشگاه تهران راه پیدا مى كند كتاب هاى مذهبى و اجتماعى را مطالعه كرده است.
بعد از اخذ مدرك لیسانس، به مدت دو سال در مقطع فوق لیسانس در همان دانشگاه در رشته حقوق تجارت به تحصیل مشغول مى شود و سپس تصمیم مى گیرد كه در فرانسه تحصیلاتش را تداوم ببخشد.
علت انتخاب دانشگاهى در فرانسه براى ادامه تحصیل افتخار جهرمى را از زبان خودش بخوانید:
«حقوق ایران در آن زمان و در حال حاضر هم عمده اش اقتباس شده از حقوق فرانسه است. در ضمن استادان ما هم كه فارغ التحصیل فرانسه بودند، ما را تشویق مى كردند كه به فرانسه برویم و معمولاً و جاهاى دیگر را براى ادامه تحصیل ما تشویق نمى كردند.»
سفر فرانسه دومین سفر او، بعد از سفر به عتبات عالیات عراق بوده و علاوه بر حضور در كلاس هاى مرتبط با رشته خود، در كلاس هاى هانرى كربن ایرانشناس نامدار فرانسوى شركت مى جسته است.
«هانرى كربن، دانشمند بزرگى بود كه به ایران و اسلام علاقه زیادى داشت و به خوبى از عرفان اسلامى و اسلام ایرانى در كلاس هاى درس دفاع مى كرد.» و گودرز افتخار جهرمى در كلاس هاى متعدد شرق شناسى و عرفان اسلامى كربن حضور پیدا مى كرده و از معلومات و علم و آگاهى آن ایرانشناس بهره مند مى شده.
بر این اساس، او كه در ایران نام و آوازه هانرى كربن را شنیده و مطلع بود كه به ایران هم رفت و آمد و با علامه طباطبایى هم مباحثاتى دارد در فرانسه فرصت هاى حضور در كلاس هاى او را از دست نمى دهد. تز دكتراى نخست او در مورد حقوق جزاى كشورهاى اسلامى بوده است.
با توجه به اینكه رساله فوق لیسانس جزاى او در دانشگاه تهران ناتمام مانده بود مى كوشد در فرانسه با بهره گیرى از منابع متعدد تحقیقى مطالعه اى تطبیقى انجام دهد و رساله اش را با ابتناى بر این نوع مطالعه ارائه دهد. در بخش تطبیقى، مباحث مرتبط با تعداد جرائم را بررسى مى كند. مقوله اى كه هم از نظر تئورى و هم از جهت قانونگذارى در كشورها در مورد آن اختلافات زیادى وجود دارد.
در كشورهایى همچون فرانسه مجازات جرم اشد اعمال مى شود در حالى كه در كشورى مثل ایتالیا مجازات هاى فرد را با هم جمع كرده و حكم دادگاه در مورد فرد خاطى و مجرم صادر مى شود.
از دید افتخار جهرمى این وضعیت در سال هاى قبل و بعد از انقلاب در ایران متفاوت است. در سال هاى قبل از انقلاب مجازات جرم اشد اعمال مى شده و در سال هاى بعد از انقلاب مجازات ها جمع مى گردد. مى گوید كسى كه جرائم متعددى انجام داده شاید روا نباشد فقط به یك مجازات محكوم شود و بهتر است كه مجازات هاى شدیدتر نسبت به او اعمال گردد. تز دكتراى دومش، تزى مدنى - تجارى بوده و از آنجا كه مشاهده مى كرده در مورد رویه قضایى آن در فرانسه تحولاتى در آن خصوص ایجاد شده آن تز را برمى گزیند.
«در حقوق فرانسه اگر فروشنده، علم به معیوب بودن مال و محصولش داشته باشد و با فروش آن زیانى متوجه خریدار بشود باید آن ضرر را جبران كند. اما این بحث هم بود كه سازنده اى هم كه آن شىء و كالاى معیوب را ساخته با توجه به اینكه عالم به عیب است باید موظف گردد كه در جبران آن زیان سهیم شود.»
در حقوق ایران چنین تأسیسى وجود ندارد اگر چه از دید این حقوقدان سعى شده از نظریه تسبیب استفاده شود تا چنان زیانى توسط فروشنده جبران شود. به هر حال مباحثى كه در فرانسه در این زمینه وجود داشته به رویه قضایى تبدیل شده و طبق آن اقدام مى شود. او در این تز مى كوشد حقوق آلمان، سوئیس، رم باستان، فرانسه و تا حدودى حقوق اسلام و ایران را مورد بررسى تطبیقى قرار دهد به یاد مى آورد در زمان تكمیل این تز، علامه محمدتقى جعفرى به پاریس آمده و در منزل او به مدت چند روز اقامت داشته است و افتخار جهرمى مسائل مرتبط با حقوق اسلامى را از آن علامه نامدار مى پرسیده و مباحث تحقیق خود را غنا مى بخشیده. البته افتخار جهرمى مى گوید چه در جهرم و چه در تهران و در مدرسه مروى تا حدى تحصیلات حوزوى را هم مى گذراند و در مدرسه مروى هم كتاب شرایع الاسلام را در محضر علماى آنجا خوانده است. تز دكتراى او به عنوان بهترین رساله سال در دانشگاه شناخته شده و معرفى مى گردد.
بازگشت او به ایران مصادف با حوادث دوران انقلاب است. در سال ۱۳۵۸ از سوى دانشجویان دانشكده حقوق به عنوان رئیس دانشكده انتخاب مى شود و شوراى دانشكده هم كه متشكل از نمایندگان استادان، كارمندان و دانشجویان بوده به انتخاب افتخار جهرمى رأى مى دهند. از آن زمان به بعد و تاكنون به طور مكرر ریاست او بر دانشكده حقوق دانشگاه شهید بهشتى ادامه پیدا كرده است.
 
 
از جمله خدمات او در این دانشكده این است كه تعداد ۴ یا ۵ استاد تمام وقت دانشكده را به تعداد ۴۰ استاد تمام وقت مى رساند. او به یاد مى آورد در سال هاى اولیه انقلاب به علت كمبود استاد مجبور بوده درس هایى را نظیر حقوق اساسى، آیین دادرسى و حقوق كار تدریس كند ولى درس هاى اصلى مرتبط با رشته و تخصص او حقوق مدنى، حقوق بهشت، تاریخ حقوق و داورى بین المللى است.
گودرز افتخار جهرمى در زمان اقامتش در پاریس در كلاس هاى تاریخ حقوق بین النهرین و حقوق رم باستان كه به ترتیب توسط پروفسور از لكتر و پروفسور كاردسیا برگزار مى شده شركت كرده است.
«از لكتر بیشتر حقوق بابل را تدریس مى كرد. استادى بود كه به خط هاى مختلف میخى اعم از آشورى، عیلامى و بابلى مسلط بود و همه این خطوط را مى خواند و به خط آشورى آشنایى كامل داشت. در این كلاس ها مباحثى مطرح مى شد كه ما در ایران فقط اسامى آن را شنیده بودیم. مثلاً با نام حمورابى آشنا بودیم ولى اطلاع چندانى در مورد قوانینى كه او وضع كرده بود نداشتیم.
در گشت و گذارهایش در پاریس از جاهاى مختلفى دیدن مى كند. از جمله از موزه لوور بازدید مى كند و در آنجا مى بیند آثار قدیمى فراوانى از ایران، مصر، رم باستان و كشورهایى كه تمدن قدیمى دارند به نمایش گذاشته شده است.
یكى از دوره هاى بسیار جالب زندگى خود را حضور در دوره هاى اول و دوم شوراى نگهبان مى داند. دوره هایى كه به عنوان حقوقدان در آن شورا حضور داشته كسانى همچون آیت الله صانعى، آیت الله مهدوى كنى و آیت الله صافى گلپایگانى به عنوان فقیه حضور داشته اند و افتخار جهرمى به زعم خود از محضر آن بزرگان استفاده هاى فراوان نموده است.
او از زمانى هم كه سرپرست دفتر خدمات حقوقى بین المللى نهاد ریاست جمهورى بوده خاطرات فراوانى به یاد دارد. دفتر حقوقى مسؤول نظارت و هماهنگى دعاوى متعددى را به عهده داشته كه بعد از انقلاب از سوى آمریكایى ها علیه ایران در دیوان داورى طرح شده بود و شهید رجایى در زمان ریاست جمهورى خود طى بخشنامه اى گفته بود بعد از قضیه جنگ تحمیلى عراق علیه ایران، بزرگترین كارى كه در مملكت انجام مى شود دفاع از حقوق ایران در دعاوى آمریكا و ایران است و این دفاع هم توسط دفتر خدمات حقوقى بین المللى صورت مى گرفته است. این دفتر بعدها در معاونت حقوقى و پارلمانى رئیس جمهورى ادغام شد و رسیدگى به چند هزار دعاوى آمریكایى ها هم همچنان ادامه دارد.
به مدت ۱۰ سال نیز به عنوان نماینده مدیران مسؤول مطبوعات در هیأت نظارت بر مطبوعات ایران حضور پیدا مى كند و مى كوشد از آزادى و استقلال مطبوعات دفاع كند و در این خصوص گمان مى كند كارنامه مثبتى داشته است.
به مدت چند سال هم عضو هیأت نظارت بر پیگیرى و اجراى قانون اساسى بوده است. هیأتى كه از سوى سیدمحمد خاتمى موظف شد پرونده هاى ارجاع شده از سوى رئیس جمهور را مورد بررسى قرار بدهد و احیاناً تخلفات صورت گرفته در زمینه اجراى قانون اساسى را به رئیس جمهور اعلام كند.
افتخار جهرمى در مقاله اى توضیح مى دهد كه قوانین حقوق بشرى كه از طرف مجامع بین المللى در مورد نقض حقوق بشر اعمال مى شود آیا با حاكمیت ملى در تناقض قرار مى گیرد یا نه و او اثبات مى كند كه آن اقدامات منجر به نقض حاكمیت ملى نمى شود.
اعتقاد به قانون داشتن چه دستاوردى به دنبال دارد؟ گودرز افتخار جهرمى در مواجهه با این سؤال پاسخ مى دهد: «جوامع بشرى بدون قانون نمى توانند زندگى كنند و قانون است كه در جوامع، نظم ایجاد مى كند تا مردم در رفاه و آسایش باشند. قانون هست كه حقوق مردم را در برابر حكومت ها حفظ مى كند و باعث مى شوند كه حكومت ها در چارچوب قانون عمل كنند و مأموران دولتى به مردم تعدى نكنند.»
او قانونمند شدن جامعه را مرتبط با سطح كارآمدى قوانین، مجریان قانون و مردم و آگاهى آنان مى داند.
«قانون باید با فرهنگ مردم و با میزان رشد جامعه هماهنگ باشد و همینطور مجریان باید قوانین را آنطور كه قانون خواسته اجرا كنند و مردم هم باید اعتقاد به قانون پیدا كنند و معتقد باشند كه اجراى قانون به نفع همه است.»
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد