دیده بان حقوق بین الملل، آخرین اخبار، اسناد، مقالات و گزارش های حقوق بین الملل را در دیده بان بخوانید.      
کد خبر: ۲۱۸
تاریخ انتشار: ۱۹ آبان ۱۳۹۳ - ۱۱:۴۶
گزارش تازه آژانس بین المللی انرژی اتمی در باره برنامه هسته ای ایران
 
نسیم زرگری نژاد
 
در 5 سپتامبر 2014 گزارش تازه مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به شورای حکام و شورای امنیت، در خصوص اجرای موافقتنامه پادمان و قطعنامه های شورای امنیت منتشر شد.[متن گزارش، و بنگرید به اخبار مربوط در شماره های 26، 29 ،34  و 39 همین مجموعه] گزارش حاکی از آن است که ایران یکی از پنج اقدام اجرایی توافق شده در ماه مه برای همکاری با آژانس را با مهلت زمانی 25 اوت 2014 به اجرا گذاشته است. دو اقدام دیگر ایران بعد از مهلت زمانی اجرا شده و بحث در خصوص دو گام بعدی با آژانس شروع شده است. از زمان اجرای برنامه اقدام مشترک (Joint Plan of Action) ایران در هیچکدام از تأسیسات خود به غنی سازیUF6  بالاتر از 5 درصد مبادرت نکرده است و در نتیجه فعالیت های رقیق سازی در طول این مدت، ایران هیچ ذخیره ای از  UF6 غنی شده تا بیست درصد اورانیوم دویست و سی و پنج ندارد.[متن برنامه اقدام مشترک] طبق اعلام ایران هدف غنی سازی تا پنج درصد، تولید سوخت برای تأسیسات هسته ای کشور است. در خصوص تداوم پروژه آب سنگین اراک، گزارش تصریح می کند که ایران برخلاف قطعنامه های شورای حکام و شورای امنیت، این برنامه را متوقف نکرده است. در عین حال به روشنی اعلام می کند که با راستی آزمایی آژانس از راکتور اراک در اوت 2014، معلوم است که از تاریخ اجرایی شدن برنامه اقدام مشترک نه تنها ایران هیچ اجزای عمده ای در راکتور اراک نصب نکرده است بلکه در کارخانه های تولید سوخت هم بسته های سوخت هسته ای برای راکتور اراک تولید نکرده است. همچنان که ایران بر طبق موافقتنامه پادمان،  18 مکان تأسیسات هسته ای و 9 مکان خارج از تأسیسات هسته ای که به طور معمول از آنها استفاده می شود را به آژانس معرفی کرده است. اگرچه به باور آژانس برخی فعالیت های ایران در تأسیسات هسته ای مطابق قطعنامه های شورای امنیت و شورای حکام نیست؛ اما آژانس به راستی آزمایی عدم انحراف مواد و تأسیسات هسته ای ادامه خواهد داد. رضا نجفی، نماینده ایران در آژانس بین المللی انرژی اتمی در واکنش به بخشهایی از این گزارش، آن قسمت از گزارش را که به قطعنامه های غیرقانونی شورای امنیت یا اتهام های بی پایه نسبت به برنامه های هسته ای ایران اشاره دارد، مردود خواند. وی افزود که ایران پیش از این به آژانس اطلاع داده بود که با توجه به پیچیده بودن موضوعات مورد بحث، اجرای کامل هر پنج اقدام تا 5 اوت 2014 امکان پذیر نیست. به همین خاطر آژانس در گزارش خود نسبت به آن موضوع ابراز نگرانی نکرده است.[متن خبر] گفتنی است آمریکا در پایان ماه اوت تحریم های جدیدی را نسبت برخی از افراد و مؤسسات ایرانی و غیرایرانی وضع نمود. مرضیه افخم، سخنگوی وزارت خارجه تحریم ها را در تضاد با برنامه اقدام مشترک خواند و هرگونه تفسیر یک سویه از توافق ژنو توسط آمریکا را رد کرد. [متن خبر]
 

بیانیه شورای امنیت پس از قتل دومین خبرنگار و لزوم حمایت بین المللی از خبرنگاران
 
پریا دانایی
 
رئیس شورای امنیت با صدور بیانیه مطبوعاتی در 6 سپتامبر 2014، قتل استیون سوتلاف ،خبرنگار آمریکایی- اسرائیلی به دست دولت اسلامی عراق و شام(داعش) را به شدت محکوم کرد.[ متن خبر و بنگرید به اخبار مربوط در شماره  39 همین مجموعه] قتل دومین خبرنگار، نمایش دوباره بیرحمی داعش است که مسئول هزاران مورد خشونت و بدرفتاری با مردم عراق و سوریه است. این جنایت نشانگر خطرهای روزافزونی است که خبرنگاران هر روزه در سوریه با آن روبرویند. شورای امنیت با تأکید بر ضرورت محاکمه مرتکبان اقدامات تروریستی، از دولتها می خواهد تا مطابق تعهدات بین المللی در این زمینه همکاری کنند. شورا همچنین خواستار آزادی بی قید وشرط همه گروگان های در دست داعش، جبهه النصره و سایر گروه های وابسته به القاعده است. مطابق این بیانیه، داعش را باید درهم شکست و خشم و نفرت ناشی از این گروه را از میان برد. برای رسیدن به این هدف، دولتها و نهادهای مختلف شامل دولتهای منطقه که بیشترین آسیب را دیده اند باید بسیج شوند و همان طور که قطعنامه 2170 مقرر می کند برای مقابله با داعش و دیگر افراد و گروه های وابسته به القاعده به طور مشترک وارد عمل شوند. همانند بیانیه قبلی شورا که پس از قتل جیمز فولی صادر شد، شورا این بار هم می گوید که طبق حقوق بین الملل، خبرنگاران حاضر در مخاصمات مسلحانه به طور کلی جزء غیرنظامیان محسوب شده و باید مورد حمایت قرار گیرند. در همین زمینه آیرینا بوکووا، مدیرکل یونسکو نیز طی بیانیه ای قتل استیون سوتلاف را محکوم و خواستار آزادی گروگان های غیرنظامی توسط گروه های مسلح در سوریه شد.[متن بیانیه] وی از دولت ها خواست تا با مسئول شمردن مرتکبان این گونه اعمال، امنیت خبرنگاران را افزایش دهند. بنا بر گزارش های یونسکو، بیش از400 خبرنگار بین سال های 2007 تا 2012 کشته شده اند. حال آنکه پیشتر از این، یونسکو در سال 1997 قطعنامه 29 را با عنوان «محکومیت خشونت بر ضد خبرنگاران» تصویب کرده بود.[متن قطعنامه] افزون بر اینها، در پی حمله های اخیر به خبرنگاران، گروهی متشکل از چند گزارشگر بین المللی آزادی بیان(از جمله گزارشگر ویژه ملل متحد برای آزادی عقیده و بیان و گزارشگر ویژه آزادی بیان و دسترسی به اطلاعات در کمیسیون آفریقایی حقوق بشر و مردم) یکصدا از جامعه بین المللی خواستند تا به مقابله با وضع ناگوار کنونی برآید. این گزارشگران با محکومیت حمله های اخیر، خواهان پایان دادن به ربودن و حبس خودسرانه خبرنگاران شدند. [متن خبر] به باور گزارشگران، بی کیفرمانی حمله به غیرنظامیان شامل خبرنگاران، موجب تشویق بیشتر مرتکبان می شود که گمان می برند هیچگاه برای این گونه جنایات حساب پس نخواهند داد. از نظر این گروهِ گزارشگران ویژه، خبرنگارانی که اخبار مخاصمات مسلحانه را گزارش می کنند، وضعیت خود به عنوان غیر نظامی را از دست نمی دهند و در مخاصمات شرکت ندارند؛ در نتیجه باید از همه تضمین های حقوق بشری و مقرر در حقوق بین الملل بشردوستانه بهره مند شوند. گزارشگران ویژه، با اشاره به حملات پیاپی به  خبرنگاران درعراق، سوریه، اوکراین و غزه و کشته شدن شمار زیادی از آنان، حمله به خبرنگاران را محروم نمودن همه انسان ها از حق آگاهی و دسترسی به اطلاعات دانستند و همه دولتها، گروه های غیردولتی و خبرنگاران را به گفتگوی متعهدانه فراخواندند تا از این طریق احترام و حفاظت از گزارشگران در مخاصمات ارتقا یابد و مرتکبان اعمال خشونت آمیز به محاکمه کشیده شوند.
 

نشست فوق العاده شورای حقوق بشر در خصوص وضعیت عراق
 
نسیم زرگری نژاد
 
شورای حقوق بشر یکم سپتامبر 2014 در پایان یک جلسه فوق العاده- که به درخواست 29 دولت برای رسیدگی به نقض حقوق بشر در عراق، توسط داعش و گروه های وابسته بدان برگزار شد- قطعنامه ای مهم را بدون رأی گیری به تصویب رساند.[متن خبر، و بنگرید به اخبار مرتبط در شماره 39 همین مجموعه] مطابق این قطعنامه، به منظور جلوگیری از بی کیفرمانی مرتکبان و رسیدگی به وقایع پس از 10 ژوئن 2014 در استانهای مختلف عراق و از آنجا که به نظر شورای حقوق بشر این گونه نقض سیستماتیک حقوق بشر و همچنین حقوق بین الملل بشردوستانه ناشی از اقدامات تروریستی، محتمل بر وقوع جنایات ضد بشریت و جنایات جنگی است؛ باید بی درنگ هیئتی مأمور بررسی موارد نقض شود. بدین منظور، شورای حقوق بشر از کمیساریای عالی حقوق بشر خواست تا به فوریت هیئت تحقیق را تشکیل دهد و به عراق اعزام کند تا در خصوص نقض حقوق بشر توسط داعش و گروهای تروریستی وابسته بدان تحقیق کند و گزارشی از یافته های خود را به اجلاس بیست و هشتم این شورا ارائه دهد. شورای حقوق بشر از دولت عراق هم خواست تا به نحوی عمل کند که تمام مرتکبان به محاکمه کشانده شد و همزمان از جامعه بین المللی خواست به یاری دولت عراق بشتابد تا از افرادی که از مناطق درگیر تروریسم گریخته اند، حمایت کافی شود. در این جلسه، نماینده عراق خواهان انسداد دارایی داعش و از میان بردن امکانات نظامی این گروه شد، گروهی که به ادعای او تمامی کشورهای جهان را مورد تهدید قرار داده است. ایران هم به نمایندگی از جنبش عدم تعهد ویژگی های فراسرزمینی داعش را تهدیدی برای منطقه خواند که صلح و امنیت بین المللی و منطقه ای را به خطر انداخته است. ایتالیا به نمایندگی از اتحادیه اروپایی، عراق را تشویق کرد که به اساسنامه رم بپیوندد. همچنین آلمان اعمال وحشیانه داعش را اقداماتی دانست که تمام اصول انسانی را زیرپا گذاشته است و از آن میان به تخریب همزیستی مسالمت آمیز و آسیب به تنوع  فرهنگی و مذهبی عراق اشاره کرد. همینطور به عقیده ی روسیه، جامعه جهانی تعهد دارد تا از عراق در مقابل اعمال تروریستی حمایت کند و دراین راستا وی بیان داشت که روسیه با ارسال سلاح به این دولت کمک کرده است. در همین خصوص، عفو بین الملل با انتشار گزارشی مدعی پاکسازی قومی توسط دولت اسلامی عراق و شام در شمال عراق شد. [متن گزارش] هدف گرفتن سیستماتیک غیرعرب ها و مسلمانان غیر سنی، ربودن هزاران زن و کودک ایزدی و سپس سوءاستفاده جنسی، ازدواج اجباری یا بردگی جنسی آنها از جمله اعمالی بود که عفو بین الملل به آنها اشاره دارد. همچنین در گزارش عفو بین الملل آمده است که بیشتر اقلیتهایی هم که موفق به فرار پیش از رسیدن داعش به شهرهایشان شده اند، هیچ امکاناتی برای زندگی با خود برنداشته اند. شایان ذکر است نیروهای عراق و پیشمرگه کرد با مددگیری از حمله های هوایی آمریکا به مواضع داعش، محاصره دوماهه شهر آمرلی در عراق را شکستند. پیش از این فرستاده ملل متحد به عراق، خواهان اقدام فوری برای جلوگیری از قتل عام احتمالی در آن شهر شده بود چرا که از دو ماه پیش آمرلی به محاصره داعش درآمده بود و ساکنان شهر از دسترسی به آب و غذا محروم بودند.[متن خبر]
 

امضای توافق آتش بس میان اوکراین و شورشیان طرفدار روسیه
 
نسیم زرگری نژاد
 
در پی افزایش خشونت ها و تلفات درگیری های میان دولت اوکراین و شورشیان، طرفین در 5 سپتامبر 2014 پس از پنج ماه توافق آتش بس را به همراه توافق بر تبادل اسیران، ارسال کمک های انساندوستانه و استرداد جنگ افزارهای سنگین با حضور نمایندگان روسیه و سازمان همکاری و امنیت اروپا امضا کردند.[متن خبر و بنگرید به اخبار مرتبط در در شماره های 31، 32، ,34، 35 ،36 و 39 همین مجموعه] بانکی مون خواهان اجرای کامل توافق شد و ابراز امیدواری کرد که توقف درگیری ها به سازمان ملل متحد امکان کمک رسانی به افراد آسیب دیده از جنگ بدهد. وی همچنین از جامعه بین المللی خواست تا از توافق حمایت کند تا صلحی پایدار بر اساس راه حلی که منجر به احترام کامل به یکپارچگی سرزمینی و حاکمیت اوکراین باشد، به دست آید.[متن سخنان] پیش از این روسیه طرحی هفت ماده ای برای آتش بس آماده کرده بود که نظارت بین المللی کامل بر آتش بس و ایجاد مناطق امن، جلوگیری از عملیات هواپیماهای نظامی علیه شهروندان و مناطق مسکونی، بازگشایی دالان های انسانی برای آوارگان و انتقال محموله های انساندوستانه به مناطق مسکونی را در بر می گرفت.[متن خبر] همزمان با این توافق، در پایان نشست سران دولتهای عضو ناتو اعلام شد که ناتو به اوکراین به دلیل آنکه عضو این پیمان نیست کمک نظامی نخواهد کرد، اما تحریم های اقتصادی علیه روسیه را اعمال خواهد شد. دبیرکل ناتو از روسیه خواست تا به اعمال غیرقانونی خود و اعلام الحاق کریمه به روسیه پایان دهد. همچنین عقب بردن نیروها از خاک اوکراین و توقف ارسال سلاح، مبارزان و کمک های مالی به شورشیان، از دیگر درخواست های دبیرکل ناتو از روسیه بود.[متنخبر] از سویی دیگر، رئیس شورای اروپا در 8 سپتامبر 2014 اعلام کرد که این شورا وضع تحریم های اقتصادی بیشتری را بر روسیه تصویب کرده است. با این حال به گفته او، بسته به اجرای توافق آتش بس، امکان بازنگری کلی یا جزئی در تحریم ها هست.[متن خبر]  پیش از این در 28 اوت 2014 شورای امنیت با صدور بیانیه مطبوعاتی از طرفین درگیر در اوکراین خواست تا به یک راه حل سیاسی دست یابند.[متن بیانیه] در این نشست شورا، معاون سیاسی دبیرکل گفت گزارش های هشدار دهنده در خصوص دخالت نظامی روسیه در اوکراین، در صورت تأیید، در تقابل مستقیم با منشور ملل متحد و حقوق بین الملل است. در مقابل، نماینده روسیه گفت که وضعیت فعلی اوکراین همانا نتیجه سیاست های بی ملاحظه اوکراین است که تحت تأثیر برخی از دولتها بوده و تاکنون مانع از دستیابی به راه حل شده است. از نظر روسیه وعده گفتگوی فراگیر ملی از سوی رئیس جمهور اوکراین جای خود را به جنگ با مخالفان، ممنوعیت احزاب سیاسی و تهدید روزنامه نگاران داده است. روسیه از آمریکا خواست که دست از دخالت در امور داخلی دیگران بردارد. نماینده اوکراین هم در نشست خطاب به روسیه بیان داشت که حاکمیت اوکراین و آرمانهای اروپایی مردم اوکراین قابل مذاکره نیستند. وی اشاره کرد ماده 51 منشور، بیانگر حق ذاتی هر دولت برای دفاع مشروع به صورت فردی یا جمعی است. نماینده اوکراین از جامعه بین المللی خواست از تجاوز روسیه که نقض آشکار و اساسی حقوق بین الملل است جلوگیری کند. همچنین نماینده آمریکا در پاسخ روسیه گفت که شورا تاکنون بیست و چهار نشست برای مهار اعمال تجاوزکارانه روسیه در اوکراین داشته است و هر بار اعضای شورا از روسیه خواسته اند تا به درگیری پایان دهد اما روسیه توجهی نکرده است. وی افزود که در صورت لزوم با متحدانش تدابیری را بر ضد روسیه اجرا خواهد کرد؛ چرا که بحران اوکراین نظم بین المللی و صلح و امنیت جهانی را تهدید می کند.
 
 
توافق آتش بس میان حماس و اسرائیل
 
پریا دانایی
 
در 26 اوت 2014 اسرائیل و حماس با میانجگری دولت مصر به توافق برای آتش بس نامحدود دست یافتند.[متن خبر] بانکی مون، دبیرکل ملل متحد ابراز امیدواری کرد که این توافق منجر به فرآیند سیاسی با هدف دست یابی به صلح پایدارگردد. به گفته او، پس از پنجاه روز درد و رنج شدید انسانی، هرگونه نقض آتش بس کاملاً غیر مسئولانه خواهد بود. وی همچنین خواستار رفع حصر غزه توسط اسرائیل شد؛ هرچند که به نگرانی های امنیتی اسرائیل نیز اشاره  ای کرد. افزون بر آن، دبیرکل خواستار ادامه مذاکرات میان دو طرف برای دستیابی به توافق نهایی و پایان اشغال چهل و هفت ساله سرزمین های فلسطینی شد.[متن سخنان] در مذاکرات قاهره، طرف ها در باره توقف نامحدود درگیری ها، بازگشایی مرز غزه با اسرائیل و مصر برای ورود کمک های انساندوستانه و گسترش منطقه ماهی گیری غزه در دریای مدیترانه، به توافق رسیدند. همچنین توافق شد تا خواسته حماس مبنی بر داشتن فرودگاه و بندر در غزه و آزادسازی زندانیان فلسطینی و در کنار آن پافشاری اسرائیل به خلع سلاح گروه های مسلح، موضوع گفتگوهای آتی دو طرف قرار گیرد. پس از اعلام آتش بس، آمریکا از دو طرف خواست تا به آتش بس احترام بگذارند.[متن خبراول، متن خبر دوم] در این میان فاتو بنسودا، دادستان دیوان بین المللی کیفری در بیانیه ای به ابهامات در خصوص صلاحیت دیوان در مورد فلسطین پاسخ داد.[متن سخنان] وی ادعاها در مورد اجتناب دیوان بین المللی کیفری از تحقیق در مورد جنایات جنگی در غزه بر اثر فشار سیاسی را تکذیب کرد. به بیان او اساسنامه رم به عنوان معاهده مؤسس دیوان بین المللی کیفری، برای الحاق دولت ها باز است. تحقیق و تعقیب کیفری  در دیوان پیش شرط دارد و در حالتی ممکن است که یک دولت با پیوستن به اساسنامه صلاحیت دیوان را پذیرفته باشد. در این صورت، چنانچه جنایات در سرزمین دولت عضو اساسنامه واقع شده باشد یا متهم تابعیت آن را داشته باشد؛ دیوان اعمال صلاحیت می کند. [متن اساسنامه رم] بدین ترتیب در حال حاضر آنچه در غزه رخ داده است، بیرون از مرزهای صلاحیتی  دیوان قرار دارد. به عقیده دادستان دیوان، این تفسیر که هدف دیوان پایان دادن به بی کیفرمانی به جرایم شدید است و در نتیجه دیوان حتی در نبود عناصر صلاحیتی خویش مجبور به مداخله است، صحیح نیست. ضمن آنکه فلسطین در سال 2009 درخواست الحاق به دیوان را مطرح کرد، اما پس از قطعنامه مجمع عمومی در سال 2012 که فلسطین را به عنوان دولت ناظر غیر عضو پذیرفت، دیگر درخواست الحاق به اساسنامه دیوان را تسلیم نکرده است.  حال آنکه از آن تاریخ به بعد، فلسطین بسیاری از معاهدات بین المللی دیگر را امضا کرده است. [متن قطعنامه] از سوی دیگر دفتر حقوقی دولت اسرائیل پس از پایان درگیری ها بیان داشت که از دادستانی دیوان بین المللی کیفری خواسته است تا در مورد ارتکاب جنایات جنگی توسط خالد مشعل یکی از رهبران حماس تحقیقات کند.دولت اسرائیل، خالد مشعل را به دلیل اعدام سریع و بدون رعایت تشریفات دادرسی، متهم به ارتکاب جنایت جنگی کرده است.[متن خبر]
 
 
گزارش یونیسف در مورد خشونت جسمی، روانی و جنسی بر کودکان
 
نسیم زرگری نژاد
 
صندوق کودکان ملل متحد گزارش جدید خود را در مورد بررسی آماری خشونت بر کودکان در 4 سپتامبر 2014 منتشر کرد.[متن گزارش] به بیان رئیس یونیسف، گزارش نشان می دهد که یک جنبه مشترکِ جوامع انسانی وقوع  خشونت فوق العاده علیه کودکان در حال حاضر است.[متن خبر] گزارش با استفاده از اطلاعات 190 کشور تهیه شده است و حاکی از آن است که هنوز در حدود دو سوم از کودکان جهان در معرض مجازات بدنی از سوی سرپرست خود هستند و هنوز در حدود یک سوم از بزرگسالان در جهان معتقدند که تنبیه بدنی برای آموزش یا تربیت کودکان الزامی است. براساس تفسیر کلّی شماره 13 کنوانسیون حقوق کودک، خشونت فیزیکی عبارت است از دو شکل کشنده و غیرکشنده، که شامل شکنجه، مجازات های بدنی غیرانسانی و بی رحمانه و ارعاب فیزیکی است.[متن تفسیر کلّی] با آنکه همه کودکان در معرض خشونت فیزیکی هستند اما خردسالان، دختران و کودکان معلول در معرض آسیب های شدیدتر از جمله کودک کشی و عقیم سازی اجباری هستند. براساس گزارش، خشونت های عاطفی به سوءاستفاده روانی مانند ترساندن، تهدید کردن، نادیده گرفتن، توهین و تمسخر کودکان در کنار نادیده گرفتن نیازهای بهداشتی و آموزشی کودک و قراردادن کودک در معرض خشونت های خانگی اشاره می کند. برخلاف خشونت های فیزیکی که موجب آسیب های قابل رؤیت می شوند، خشونت های روانی هم برای قربانی و هم برای دیگران سخت تر قابل شناسایی اند.  تحقیقات نشان می دهد که خشونت روانی در کودکی سبب آسیبهای طولانی و ادامه دار در دوران بزرگسالی چون افسردگی، اضطراب، عزت نفس پایین و گوشه گیری از دیگران می شود. بر طبق گزارش، خشونت جنسی یکی از نگران کننده ترین موارد نقض حقوق کودکان است و به همین منظور اسناد بین المللی تلاش کردند تا از کودکان در برابر اشکال مختلف آن حمایت کنند. برای مثال مواد 19، 34 ، 35 و 39 کنوانسیون حقوق کودک به خشونت های جنسی اشاره دارد و درخصوص بهره برداری جنسی ، ربودن، فروش یا قاچاق کودکان به هر منظور و تکلیف دولت ها به اتخاذ تدابیر مناسب جهت بهبود قربانیان سوءاستفاده جنسی مقرراتی وضع کرده است.[متن کنوانسیون] همچنین پروتکل الحاقی به کنوانسیون حقوق کودک در خصوص فروش، فحشای اجباری و هرزه نگاری کودکان تعاریف جزئی تری از این مفاهیم ارائه کرده است و دولت ها را مکلف به تعیین مجازات کیفری و ارائه خدمات حمایتی کافی برای کودکان قربانی می کند. [متن پروتکل الحاقی] با این حال خشونت های جنسی معمولاً همراه با هم و همراه با دیگر خشونت ها رخ می دهند که طیف متنوعی از  تماس جسمی مستقیم تا قرار دادن کودک در معرض تصاویر یا واژگان جنسی را شامل می شود. در کنار آن سوءاستفاده جنسی اینترنتی از کودکان در جهان در حال افزایش است. کودکان احتمال دارد که با بزرگسالان یا دیگر جوانان به منظور تولید یا توزیع تصاویر یا ویدئوها با محتوای جنسی ارتباط برقرار کنند. گفتنی است که در میان اسناد بین المللی مربوط به حمایت از کودکان، کنوانسیون شورای اروپا در مورد حمایت از کودکان در برابر بهره کشی جنسی و سوءاستفاده جنسی مصوب 2007، به همین گونه خاص از سوء استفاده توجه نشان داده است. طبق ماده 23 این کنوانسیون مربوط به اغوای کودکان به مقاصد امور جنسی، دولت عضو این کنوانسیون باید پیشنهادعمدی یک بزرگسال به کودکان از طریق تکنولوژی های ارتباطی و اطلاعاتی برای ملاقات با کودک به منظور بهره کشی یا سوء استفاده جنسی از کودک را به عنوان جرم تلقی کند و همانند دیگر موارد سوء استفاده، برای آن مجازات متناسب در نظر بگیرد.[متن کنوانسیون] با این حال واقعیت ها نشان می دهد که اگرچه کودکان به طور کلی آگاهند که نباید اطلاعات شخصی خود را برای افراد غریبه فاش کنند، اما میان افراد ناشناس و دوستان خود در فضای مجازی تفاوت قائلند و این مسئله آنها در خطر چنین سوءاستفاده ای قرار می دهد.
 
 
گزارش و برنامه سازمان بهداشت جهانی در مورد پیشگیری از خودکشی و مقابله با ویروس ابولا  
 
نسیم زرگری نژاد
 
سازمان بهداشت جهانی نخستین گزارش جهانی خود را درمورد پیشگیری از خودکشی در 2 سپتامبر 2014 منتشر کرد.[متن گزارش] پیش از این در سال 2013 مجمع بهداشت جهانی، نخستین برنامه عمل برای سلامتی روانی را برای سازمان بهداشت جهانی تصویب کرد که پیشگیری از خودکشی از جمله بخش های مهم آن برنامه بود. این گزارش مروری جامع بر خودکشی، تلاش برای خودکشی و تلاشهای موفق برای پیشگیری از آن در جهان است و به بیان مارگارت چان، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی، فراخوانی است برای حل یک مشکل بزرگ سلامتی که برای مدتی طولانی تابو(taboo) بوده است. [متن خبر] بر اساس گزارش، پیشگیری از خودکشی نیازمند همکاری بخش های مختلفی از جامعه مانند بخش آموزشی، اشتغال، کشاورزی، تجارت، حقوق و سیاست است. پیچیدگی مسئله خودکشی نیازمند تلاش های جامع و یکپارچه تمامی بخش های فوق است و هیچ رویکرد فردی نمی تواند تأثیری بر این پیشگیری داشته باشد. به منظور ایجاد یک تغییر اجتماعی در خصوص خودکشی سه عامل باید وجود داشته باشند: آگاهی، حمایت عمومی از طریق اراده سیاسی و راهبرد اجتماعی مانند واکنش ملی برای حصول به اهداف پیشگیری. گزارش نشان می دهد که اجتماعی که مردم در آن زندگی می کنند تأثیر مهمی بر افزایش خطر خودکشی دارد. فجایع طبیعی، جنگ و درگیری سبب افزایش خطر می شوند چراکه تأثیر مخربی بر امنیت مالی، سلامت و رفاه دارند. همچنین افراد مهاجر، پناهنده و آوارگان، گروه های آسیب پذیر در برابر این مسئله محسوب می شوند. از سویی دیگر سازمان بهداشت جهانی یک برنامه 6 تا 9 ماهه برای توقف سرایت ابولا تدوین کرد. [متنخبر] این برنامه که برنامه راه خوانده شده است، با استفاده از نظر بسیاری از نهادهای بین المللی چون اتحادیه آفریقایی، آژانس های ملل متحد، سازمان پزشکان بدون مرز و نیز دولتهای پشتیبان مالی این طرح تدوین شده است. در این راستا بانکی مون از جامعه بین المللی خواست تا با برنامه سازمان همراه شده و مبلغ مورد نیاز برای توقف سرایت بیماری و انتشار جهانی آن را تأمین کند.[متن خبر] در کنار آن، مارگارت چان ترسیم برنامه راه را دلیل بر اعتقاد سازمان بهداشت جهانی بر امکان کنترل شیوع بیماری دانست. او افزود که قرنطینه کردن و به حاشیه راندن کشورهایی که درگیر ابولا هستند سبب تأخیر در کار سازمان بهداشت جهانی می شود چرا که ارسال کارشناسان برای کمک غیرممکن می شود. به باور وی درمانهای اولیه امید به نجات پنجاه درصد از مبتلایان را افزایش داده است. [متن خبر، و بنگرید به اخبار مرتبط در شماره 39 همین مجموعه]
نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد