دیده بان حقوق بین الملل، آخرین اخبار، اسناد، مقالات و گزارش های حقوق بین الملل را در دیده بان بخوانید.      
کد خبر: ۲۱۲
تاریخ انتشار: ۱۲ شهريور ۱۳۹۳ - ۱۵:۰۴

نویسندگان: 
 
نسیم زرگری نژاد، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه تهران

پریا دانایی، دانشجوی کارشناسی ارشد حقوق بین الملل، دانشگاه شهید بهشتی
 
زیر نظر امیرحسین رنجبریان، استادیار دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران

 
 
* برای دریافت فایل پی دی اف شمارۀ سی و نهم تازه های ملل متحد > اینجـــا < کلیک کنید.

..................................................................................................................................



دیدار مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از تهران
 
نسیم زرگری نژاد
 
سومین دیدار آمانو، مدیر آژانس بین المللی انرژی اتمی از تهران پس از امضای بیانیه مشترک در چارچوب همکاری ( توافق ژنو نوامبر 2013)پایان یافت.[متن خبر، متن بیانیه، اخبار مربوط در شماره های 26، 29و 34 همین مجموعه]آمانو هدف از سفرش را ملاقات با سیاستمداران عالی رتبه ایران و رایزنی در خصوص تحکیم همکاری و همچنین گفتگو در خصوص چارچوب همکاری عنوان کرد. آمانو از تعهد راسخ ایران نسبت به تعهدات مندرج در بیانیه مشترک، حل تمام مسایل حاضر و گذشته از طریق گفتگو و همکاری با آژانس ابراز خشنودی کرد و بیان داشت که ایران اطلاعات  و توضیحاتی را در خصوص استفاده از چاشنی های انفجاری (EBW) در صنایع گازی و نفتی داده است.پیش از آن علی اکبر صالحی مدیر سازمان انرژی اتمی اعلام کرد که نسبت به افزایش پرسش ها در خصوص چاشنی های انفجاری به آمانو اعتراض کرده است. او خاتمه یافتن موضوع چاشنی های انفجاری را سبب هموار شدن موارد دیگر دانست. [متن خبر] در همین زمینه به تازگی، دکتر جمشید ممتاز مشاور حقوقی وزارت امور خارجه، توافق ژنو را توافقی با تعهدات سیاسی و اخلاقی خواند و بیان داشت سند مورد توافق یک نقشه راه و برنامه عمل مشترک برای رسیدن به راه حل مورد قبول و درازمدت جهت حل جامع مسئله هسته ای است. این مسئله در اعلامیه مشترک ظریف و اشتون نیز قید شده که توافق ژنو، تعهدی برای مذاکره ایجاد کرده است. [متن خبر، متن اعلامیه مشترک] ظریف وزیر امور خارجه ایران نیز اعلام کرد که اگرچه 1+5 خود نمی تواند تحریم های شورای امنیت را لغو کند اما هیچ اقدامی عملیاتی نخواهد شد مگرآنکه 1+5  تعهد نسبت به لغو تحریم ها را ایفاکند. [متن خبر] به گفته ظریف، یکی از تعهدات 1+5 رجوع به شورای امنیت و رفع تحریم ها از طریق سازکارهای قانونی است.عراقچی، معاون وزیر امور خارجه در خصوص گفتگوهای ایران و1+5 (پنج عضو دایم شورای امنیت و آلمان، به علاوه اتحادیه اروپایی) بیان داشت که نه باید از مذاکره ترسید و نه باید به آن دلخوش داشت.[متن خبر] از نظر او در صورتی که مذاکره به توافق نهایی منجر نشود، فاجعه ای رخ نداده و دیپلماسی ادامه می یابد. وی افزود که توافق ژنو حق غنی سازی ایران را به رسمیت شناخته است و محدودیت های پذیرفته شده بر اساس توافق نیز ابدی نیست.
 
 
نشست و قطعنامه شورای امنیت در خصوص وضعیت عراق
 
پریا دانایی
 
رئیس شورای امنیت با صدور بیانیه مطبوعاتی در 22 اوت 2014، قتل جمیز فولی روزنامه نگار آمریکایی  توسط دولت اسلامی عراق و شام را به شدت محکوم کرد و خواستار آزادی فوری و بی قید و شرط دیگر گروگان ها شد.[متن خبر]طبق بیانیه، داعش و خشونت و نفرت زاییده از رفتار این گروه باید از میان برداشته شود. از نظر اعضای شورا، بر اساس حقوق بشردوستانه روزنامه نگاران به طور کلی در شمار افراد غیرنظامی محسوب می شوند و به همین عنوان باید مورد احترام و حمایت باشند. شورای امنیت پیش از این با تصویب قطعنامه 2170 در 15 اوت [متن قطعنامه] با تاکید بر اینکه تروریسم یکی از جدی ترین تهدیدها علیه صلح و امنیت بین المللی است،دولت اسلامی عراق وشاموجبهه النصره برای ارتکاب اقدامات تروریستی متعدد که منجر به مرگ غیرنظامیان،تخریب اموال و اماکن فرهنگی و مذهبی شده،محکوم کرد واعلام داشت که مسدودسازی دارایی و ممنوعیت سفر و تحریم سلاح ذکر شده در بند 1 قطعنامه 2161 نسبت به این گروه ها و سایر افراد و نهادهای وابسته به القاعده اعمال می شود.[متن قطعنامه] شورا با محکومیت رفتارهای بسیار خشن داعش از جمله اعدام های سریع و گسترده، تعقیب وآزار افراد و گروه ها به دلیل مذهب یا باورهای اعتقادی، ربایش غیرنظامیان، قتل کودکان و خشونتهای جنسی، و با بیان اینکه این گونه حمله های سازمان یافته یا گسترده بر ضد غیر نظامیان جنایت ضد بشریت به شمار می آیند، خواهان توقف این رفتارها و همکاری دولتها برای محاکمه طراحان و عاملان  این اقدامات شد.همچنین  شورا از همه دولتها خواست تا به هر شکل ممکن از پیوستن تروریستهای خارجی به گروه های تروریستی جلوگیری کنند و ضمن مراقبت بیشتر بر مرزها به تبادل اطلاعات با یکدیگر به منظور جلوگیری از تحرکات گروه های تروریستی بپردازند. گفتنی است که بارخ نمودن تهدید فزاینده داعش نسبت بهآمریکا، مقامات آمرکایی اظهار کرده اند که ثروت، قدرت و پیچیدگی داعش بیانگر تهدیدی کلان نسبت به آمریکاست و امکان دارد تهدید داعش از تهدیدی که القاعده به همراه آورد، فراتر رود. از نظر آمریکا داعش چیزی فراتر از یک گروه تروریستی صرف است.[متن خبر] در همین راستا آمریکا با استفاده از هواپیمای بدون سرنشین مواضع داعش در عراق را در نزدیکی شهر اربیل هدف قرار داد. همچنین هواپیماهای آمریکا برای افراد مسیحی و ایزدی سرگردان در کوههای عراق محموله های غذایی و آب فرستادند.[متنخبر] انگلیس و فرانسه نیز خواهان اقدام مشترک با ایران برای مقابله با داعش شدند.[متن خبر ] از سویی دیگر، مأموریت کمک ملل متحد برای عراق (UN AssistanceMission for Iraq) با انتشار گزارشی در خصوص محافظت از گروه های آسیب پذیر به ویژه زنان ،کودکان،سالمندان و اقلیت ها ابراز نگرانی کرد. هدف قرار دادن مستقیم و عمدی غیرنظامیان هنگام عملیات جنگی،عدم رعایت تفکیک و تناسب در زمان نبرد،کشتن و اعدام غیرنظامیان،به اسارت گرفتن نیروهای امنیتی عراق،خشونت جنسی و تجاوز به زنان و دختران،آدم ربایی،سوءقصدهای هدف دار افراد سیاسی و مذهبی و کشتن و خشونت فیزیکی نسبت به کودکان از مواردی است که در گزارش آمده اند. [متن گزارش] در گزارش، مأموریت کمک از طرفهای متخاصم خواست تا اقدامات لازم برای تأمین امنیت غیرنظامیان را انجام دهند و از دولت عراق نیز خواست تا تحقیقات جامع درخصوص هر نوع تخطی از حقوق بشرو حقوق بشردوستانه انجام  داده و مرتکبان را به مجازات برساند. در همین زمینه، نمایندگان ویژه دبیرکل ملل متحد در عراق، و نماینده ویژه دبیرکل درباره خشونت جنسی در درگیری ها،با ابراز نگرانی شدید در مورد خشونت جنسی نسبت به زنان،دختران و پسران اقلیت های عراق، اعلام کردند به بررسی وضعیت در عراق ادامه خواهند داد تا هم مرتکبان خشونت های جنسی شناسایی شوند و هم  بتوانند به قربانیان یاری برسانند.[متن خبر] به علاوه گروهی از کارشناسان حقوق بشر خواستار اقدام فوری در خصوص وضعیت گروه های اقلیت عراق به ویژه ایزدی ها شدند.گزارش های رسیده به سازمان ملل متحد حاکی از آن است که دولت اسلامی عراق و شام، اقلیت هایی را که در عراق مانده اند مورد هدف قرار می دهد. به گفته این کارشناسان بازیگران بین المللی باید همه گونه برای نجات جان این افراد تلاش کنند و اینکه نقض فاحش حقوق بشر توسط داعشدر حدی است که به احتمال جنایت ضد بشریت و جنایت جنگی محسوب می شود.[متن خبر]
 

نشست شورای امنیت در مورد سقوط هواپیمای مسافر بری در اوکراین
 
پریا دانایی
 
به دنبال سقوط هواپیمای مسافربری متعلق به مالزی بر فراز شرق اوکراین، رئیس شورای امنیت با صدور بیانیه مطبوعاتیدر 18 ژوئیه 2014 اعلام کرد که اعضای شوراخواهانانجام تحقیق مستقل، همه جانبه و دارای جزئیات کافی در خصوصاین حادثه و  دسترسی فوری گروه تحقیق به محل سقوطهستند.[متن خبر، بنگرید به اخبار پیشین در در شماره های 31، 32، ,34، 35 و 36همین مجموعه] جفری فلتمن،معاون دبیرکل سازمان ملل متحد در امورسیاسیدر ابتدای نشست ابراز امیداری کرد که شوک ناشی از سقوط هواپیمای مسافربری به تلاش های جدی و پیگیر برای پایان دادن به جنگ بیانجامد. در این راستا معاون دبیرکل، آمادگی سازمان مللو سازمان هواپیماییکشوری بین المللی(ICAO)برای همکاری در این خصوص را اعلام کرد.نماینده اوکراین در نشست اظهار کرد که این دولت برای انجام تحقیقات کامل و بی طرفانه در مورد سقوط هواپیما با مقام­های بین المللی در تماس بوده است و شواهد فراوانی مبنی بر مسئولیت گروه های جدایی طلب که او آنها را تروریست خواند،وجود دارد.او همچنین از روسیه خواست تا وارد کردن اسلحه و سرباز به اوکراین را متوقف کند و نیز شلیک اوکراین به خاک روسیه را تکذیب نمود.نماینده روسیه  گفت که اطلاعات مربوط به این واقعه باید از طریق تحقیقات مشخص بشود و ازتعیین مقصر پیش از تحقیق خودداری شود. وی اوکراین را برای بی توجهی به خواسته شورا در محدود کردن اقداماتش در شرق و تجاوز فرامرزی مورد انتقاد قرار داد و خواستار مذاکره برای پایان دادن به درگیری­ها شد. نماینده بریتانیا از دولت روسیه خواست تا امکان دسترسی به محل وقوع حادثه را برای انجام تحقیقات فراهم کند و اشاره کرد که بررسی های اولیه نشان می دهد که هواپیما توسط موشک زمین به هوا(surface-to-air) سرنگون شده و اولین بار نبوده که چنین سلاحی به کار گرفته شده است. در اوایل ماه ژوئن نیز سه هواپیمای اوکراین به دست جدایی طلبان شرق اوکراین سقوط کرده اند. نماینده آمریکا هم اضافه کرد که پیش از این یک خبرنگار غربی چنین سلاحی را در منطقه مشاهده کرده است؛ به علاوه گروه های جدایی طلب مسئولیت سرنگونی این هواپیما را در رسانه های اجتماعی پذیرفته بودند اما این یادداشت ها پاک شده اند.نماینده مالزی هرگونه حمله به هدفهای انسانی را محکوم و آن را تعرض آشکار به حقوق بین الملل و تخطی از انسانیت دانست. جدای از مسایل مربوط به سقوط هواپیما،اوضاع انسانی اوکراین نیز ناگوار است. گزارش دفتر کمیساریای عالی حقوق بشردر خصوص اوکراین، اوضاع را هشداردهنده دانسته است.[متن گزارشومتن سخنان ناوی پیلای] به گفته ناوی پیلای،ربودن،توقیف و اعدام گروگانها توسط گروههای مسلح، ادامه دارد. همینطور هر دو طرف از اسلحه های سنگین همچونتانک و موشک در مناطق مسکونی استفاده می کنند.تا کنونشمار زیادی از غیرنظامیان به طور فزاینده کشته شده اند که این میزان تلفات بالا، بسته به شرایط ممکن است نقض حقوق بشردوستانه بین المللی باشد. همچنین گزارش نشان می دهد که وضعیت حقوق بشر در کریمه هم چنان نگران کننده است و تبعیض علیه اتباع و اقلیت های اوکراین همانند تاتارهای کریمه و اقلیت های مذهبی در کنار مخالفان رفراندوم 16 مارس شدت یافته است.موج تازه ای از تبعید افراد آغاز شده و بنا بر تخمین کمیساریا تعداد این افراد به بیش از ده هزار نفر از 25 ژوئیه رسیده است.در نهایت پیلای از طرفین درگیری خواست تا به حکمرانی اسلحه پایان دهند و احترام به قواعد حقوق بشر را احیا کنند.در همین مورد، والری آموس معاون دبیرکل در امور انساندوستانه، تأثیر مخرب ادامه درگیری ها بر مردم عادی را به طرفهای متخاصم یادآور شد.وی با اشاره به بهبود وضعیت اسلویانسک با کمک های ملل متحد ابراز امیدواری کرد که این روند در سایر بخش های دچار درگیری نیز تکرار شود.در این میان روسیه نیروهای خود را بدون اجازه دولت اوکراین به خاک این کشور وارد و ادعا کرد که این نیروها با هدف انساندوستانه به منطقه وارد شده اند.در واکنش به این اقدام دبیر کل ملل متحد از دو طرف خواست تا به همکاری برای تامین کمک های انساندوستانه ادامه دهند. حالآنکه فرماندهان ارشد ناتو این اقدام را در جهت تقویت نیروهای جدایی طلب می دانند و آمریکا از روسیه خواست تا این نیروها را از خاک اوکراین خارج کند؛ درغیر این صورت روسیه با تحریم های بیشتری مواجه خواهد شد.
 

رأی دیوان بین المللی کیفری مبنی بر عدم قابلیت پذیرش پرونده السنوسی 
 
نسیم زرگری نژاد
 
شعبه تجدید نظر دیوان بین المللی کیفری رأی خود را در 24 ژوئیه 2014 نسبت به عدم قابلیت پذیرش پرونده السنوسی نزد دیوان صادر کرد.[متن رأی] پیش از این، شعبه پیش رسیدگی دیوان گفته بودکه پرونده قابلیت پذیرش نزد دیوان ندارد، چراکه همان پرونده درحال رسیدگی در لیبی است.[متن تصمیم] پس از آن، متهم نسبت به تصمیم شعبه تقاضای تجدید نظر کرد. از نظر متهم، رویکرد شعبه پیش رسیدگی در تقابل مستقیم با یافته های تصمیم قذافی بود و همینطور تفسیر شعبه از «همان پرونده» که در ماده 17 اساسنامه رم درج شده است، صحیح نیست چرا که برای یکسانی دو پرونده، ضرورتی بر یکسانی حوادث در دست تعقیب نمی بیند.شعبه تجدید نظر در خصوص تفاوت یافته های شعبه پیش رسیدگی در پرونده های قذافی و السنوسی بیان داشت که تفاوت دو یافته به خودی خود نمی تواند غیر منطقی بودن نتایج شعبه را نشان دهد و همانطور که دادستان نیز ادعا کرده است، تفاوت در پرونده ها به شعبه اجازه دو نتیجه گیری متفاوت داده است. در پرونده قذافی او متهم به ارتکاب جرم در تمام لیبی است، حال آنکه اتهام های السنوسی بر نقش وی در جرایم واقع در شهر بنغازی، تکیه دارد. به علاوه او نقشه ای را اجرا کرده است که معمر قذافی و نزدیکان وی از جمله سیف الاسلام قذافی طراحی کرده بودند. در تفسیر معیار یکسانی دو پرونده، شعبه پیش رسیدگیبیان داشت که حوادث خاصی که علیه السنوسی مطرح شده است، معیاری برای تعیین وحدت یا عدم وحدت دو پرونده نیستند. با این حال، از نظر شعبه تجدید نظر با وجود چنین تفسیری از ماده، شعبه پیش رسیدگی در بررسی یکسانی دو پرونده، حداقل تا اندازه ای به آن حوادث توجه داشته و از آنها در نتیجه گیری خود بهره برده است. وانگهیمتهم معتقد بود که پرونده در حال رسیدگی در لیبی، شامل جرایم بین المللی نیست واعمال او در لیبی باید بتواند قتل و آزار را به عنوان جنایت ضد بشریت شامل شود.ولی به باور شعبه پیش رسیدگی، هدف گرفتن یک گروه می تواند بر اساس قانون کیفری لیبی عامل مشدد محسوب شود ودرنتیجه محرومیت شدید افراد از حقوق بنیادینکه برخلاف مقررات حقوق بین الملل است در حقوق داخلی هم قابل پیگیری باشد.در این خصوص متهم مدعی بود که عامل مشدد جایگزین مناسب برای اعمالی نیست که خود جرم مستقل بین المللی محسوب می شوند و همچنین موادی که شعبه بدوی در قانون کیفری لیبی بدان استناد کرده، آزار را عامل مشدد نخوانده است. از نظر شعبه تجدید نظر ضرورت ندارد که لیبی، السنوسی را به جرم آزار متهم کند؛ چراکه طبق اساسنامه رم لازم نیست که در رسیدگی داخلی، جرم به عنوان یک جرم بین المللی تحت تعقیب قرار گیرد  و برای یکسانی دو پرونده تنها کافی است که جرایم تحت تعقیب اساساً همان اعمالی باشند که دیوان در حال تعقیب است. علاوه بر آن، لیبی السنوسی را به جرم جنگ داخلی، نقض حقوق سیاسی شهروندان و تحریک به دشمنی در میان گروهها متهم کرده است . به عقیده شعبه بدوی گستردگی جرایمی که قضات لیبی بدان توجه کرده اند، می تواند نمایانگر آن باشد که آنها تبعیض را به عنوان مبنایی که جرم آزار را تشکیل می دهد به عنوان عامل مشدد در حکم خود خواهند گنجاند. همچنین متهم معتقد بود که شعبه پیش رسیدگی باید عدم دسترسی وی به مشاور حقوقی در لیبی را دلیلی  بر بی میلی(unwilling (لیبی می انگاشت. شعبه تجدید نظر بیان داشت که در مواردی عدم دسترسی متهم به وکیل را می توان حاکی از آن دانست که رسیدگی مستقل و بی طرف نیست و با قصد اجرای عدالت براساس ماده 17 اساسنامه ناسازگار است. با وجود این، در مورد تعیین قابلیت پذیرش دیوان ملزم نیست ابتدا در نظر بگیرد که آیا در رسیدگی داخلی  حقوق بشر نقض شده است یا خیر. از نظر شعبه حتی اگر حق دادرسی منصفانه السنوسی نقض شده باشد، چنین نقضی به آستانه مورد نیاز برای آنکه لیبی بی میل به تعقیب شناخته شود، نرسیده است. مهمتر از آن، علت آنکه السنوسی به وکیل دسترسی نداشته است وضعیت امنیتی کشور اعلام شده است و متهم نتوانسته است یافته شعبه پیش رسیدگی در این مورد را به چالش بکشد.
 

تشکیل کمیسیون مستقل حقیقت یاب برای جرایم ارتکابی در سرزمین های اشغالی
 
نسیم زرگری نژاد
 
شورای حقوق بشر ملل متحد در 11 اوت 2014 اعضای کمیسیون مستقل حقیقت یاب را تعیین کرد. قرار است این کمیسیون در خصوص تمامموارد نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بشر در سرزمین اشغالی تحقیق کند.[متن خبر]پیش از این شورای حقوق بشر در 25 ژوئیه با تصویب قطعنامه ای نقض فاحش، شدید و سیستماتیک حقوق بشر توسط اسرائیل را محکوم کرد و تصمیم به ایجاد یک کمیسیون مستقل حقیقت یاب برای تحقیق در خصوص نقض حقوق بشردوستانه و حقوق بشر در سرزمین اشغالی ناشی از عملیات نظامی از تاریخ 13 ژوئن 2014 به بعدگرفت تا از این طریق از بی کیفرمانی مرتکبان جلوگیری کند.[متن قطعنامه] از سویی دیگر در ژوئیه 2014 مقامات فلسطینی شکایتی را تسلیم دیوان بین المللی کیفری کردند که اسرائیل را متهم به جنایت جنگی، آپارتاید، حمله به جمعیت غیرنظامی در غزه می کرد.[متن خبر] بدین منظور وزیر امور خارجه فلسطین طی دیداری با دادستان دیوان بین المللی کیفری درخواست شفاف سازی در خصوص سازکارهای مختلفی کرد که فلسطین  بتواند از طریق آن صلاحیت دیوان را بپذیرد.[متن خبر] همچنین در نشست غیر رسمی مجمع عمومی، دبیرکل ملل متحد بیان داشت که کشتار و تخریب وسیع در غزه جهان را شگفت زده و شرمنده کرده است. در آن نشست ناوی پیلای، خواهان مسئولیت خواهی از افرادی شد که در بحران غزه و عملیات نظامی سالهای 2008-2009 و 2012 مرتکب جرم شده بودند.[متن خبر] ناوی پیلای پیش از این نیز در1 اوت 2014 در واکنش به بمباران مدرسه ملل متحد در غزه، خواهان پایان بی کیفرمانی مرتکبان با توجه به افزایش مدارک مؤید جنایات جنگی شد.[متن خبر] وی نه تنها حمله به مدرسه ملل متحد را بر اساس حقوق بشردوستانه محکوم کرد که تکرار حمله عمدی به بیمارستانها را هم عملی دانست که  جنایت جنگی محسوب می شود. همچنین در ژوئیه 2014 شورای امنیت خواهان اجرای کامل قطعنامه 1860 و کمک های فوری انساندوستانه به جمعیت غیرنظامی غزه شد.[متن خبر، متن قطعنامه ]. شورا از طرفین و جامعه بین المللی خواست به صلحی فراگیر براساس چشم انداز منطقه ای دست یابند که بر اساس آن هر دو کشور دموکراتیک بتوانند در کنار هم در صلح همراه امنیت زندگی کنند و مرزهای تعیین شده توسط شورا براساس قطعنامه 1850 را مورد شناسایی قرار دهند. [ متن قطعنامه] شایان ذکر است بر اساس آخرین گزارش دفتر ملل متحد برای هماهنگی امور انساندوستانه و یونیسف، آتش بس پنج روزه میان اسرائیل و فلسطین در حالی پایان یافت که هزاران آواره و هزاران کودک نیازمند کمک هاو درمانهای جسمانی- روانی فوری هستند. یونیسف با اشاره به یک نمونه کوچک از اندازه خرابی ها،برآورد کرده که بازسازی ویرانه ها هجده سال به درازا خواهد کشید.[متن خبر اول، متن خبر دوم]
 
 
تلاش­ سازمان بهداشت جهانی برای کنترل بیماری ابولا در غرب آفریقا
 
نسیم زرگری نژاد
 
سازمان بهداشت جهانی آخرین ارزیابی خود را از وضعیت بیماری ابولا (Ebola) در 19 اوت 2014 منتشر کرد.[متن خبر] براساس ارزیابی سازمان، ویروس ابولا در حال شیوع درغرب آفریقاست، با این حال جز در چهار کشور گینه، لیبریا، نیجریه و سیرالئون در هیچ جای دیگری از جهان موردی گزارش نشده است. سازمان بهداشت جهانی تا کنون برای تحقیق و کنترل بیماری گام هایی برداشته که به ترتیب زیر است: نخست ارائه توصیه برای کنترل عفونت، از طریق به روز رسانی توصیه هایی برای کنترل عفونت داخلی به منظور مراقبت از بیماران به تبِ همراه خون ریزی ابولا یا افراد مشکوک بدان، دوم تنظیم یادداشت همیاری(aide- memoire) راجع به استانداردهای احتیاطی در مراقبت های بهداشتی. به باور سازمان بهداشت جهانی استانداردهای احتیاطی اگر به صورت جهانی اعمال شوند، سبب جلوگیری از انتقال بیماری خواهند شد.[متن خبر، متن توصیه نامه] دیوید ناباراو، هماهنگ کننده ارشد ملل متحد برای ویروس ابولا- برگزیده دبیرکل ملل متحد برای این سمت- در خصوص تدابیر ویژه سازمان بهداشت جهانی برای کنترل ابولا بیان داشت که سازمانهای جهانی به ویژه سازمان بهداشت جهانی در تلاش اند تا تشخیص و سپس درمان بیماری در آفریقا رابهبود بخشند.[متن مصاحبه] نابارو درخصوص احتمال شیوع ویروس به سایر مناطق جهان، بیان داشت که از نخستین گام های سازمان بهداشت جهانی، برگزاری نشست کمیته اضطراری سازمان بوده است که در نتیجه کمیته، وضعیت آفریقای غربی را وضعیت اضطراری برای سلامتی عمومی خواند. از نظر نابارو چنین نتیجه گیری ای بدان معناست که به منظور عدم شیوع به دیگر نقاط جهان باید افراد مبتلا را پیدا وآمد و رفت آنان را محدود کرد. البته این نتیجه گیری، بدان معنا نیست که تمام افراد از سفر کردن در کشورهای مبتلا به ویروس محروم شوند بلکه تنها افرادی که مشکوک به بیماری هستند یا در معرض آن بوده اند باید شامل محدودیتهای مسافرتی شوند. در همین راستا سازمان بهداشت جهانی اعلام کرد که هچ فردی با علایم ابولا نباید اجازه سفر هوایی، دریایی یا زمینی از کشورهای مبتلا داشته باشد مگر آنکه سفر جزئی از برنامه تخلیه بیماران باشد.[متن خبر] سازمان همچنین نسبت به تهدید و آزار کارکنان بهداشتی در غرب آفریقا ابراز نگرانی کرد و آن را «عامل نگران کننده» خواند. مارگارت چان، دبیرکل سازمان بهداشت جهانی بیان داشت که پزشکان، پرستاران و دیگر کارکنان بهداشتی باید بتوانند به دور از خشونت و ناامنی وظیفه انساندوستانه خود در حفظ جان انسانها انجام دهند.
 

انتشار گزارش دیده بان حقوق بشر مبنی بر وقوع جنایت ضد بشریت در مصر
 
نسیم زرگری نژاد
 
در 15 اوت 2014، دیده بان حقوق بشر در خصوص وقایع ژوئیه و اوت 2013 در مصر گزارش خود را منتشر کرد.[متن گزارش] براساس یافته های دیده بان حقوق بشر کشتار و دیگر رفتارهای غیرانسانی علیه معترضان بی سلاح به عنوان بخشی از سیاست حکومت مصر، می تواند جنایت ضد بشریت محسوب شود. رفتار نیروهای امنیتی در مقابل اخوان المسلمین و معترضان به برکناری محمد مرسی تنها به دلیل عقیده سیاسی، سبب کشته شدن بیش از هزار تن شد که علت بسیاری از کشتارهاکاربرد زور بود. از نظر دیده بان حقوق بشر از جمله رفتارهای نیروهای امنیتی که نمایانگر سیاست حکومت برای سرکوب معترضان بود، تیراندازی، قرار دادن تک تیرانداز بر پشت بام ها و هدف قرار دادن معترضان بعد از پایان نماز صبح بدون هیچ رفتار تحریک آمیزی بود. همچنین در گزارش، به سخنان وزیر کشور و نخست وزیر استناد شده است که پیش از سرکوب پیش بینی کردند بیش از هزار نفر کشته خواهند شد. به باور دیده بان حقوق بشر با توجه به شدت جرایم باید برای مقامات امنیتی و رهبران اصلی قائل به مسئولیت کیفری فردی شد که در میان افراد ذکر شده در گزارش، نام وزارت دفاع وقت، عبدالفتاح السیسی نیز درج شده است. دیده بان حقوق بشر بر اساس یافته های خود به استناد ماده 2 میثاق حقوق مدنی و سیاسی خواهان تحقیق در خصوص جرایم و مسئولیت مرتکبان شد.[متن میثاق] همچنین بر اساس تفسیر کمیته حقوق بشر از ماده 2 میثاق، مصر بایدبه طور مؤثرو قابل دسترس، به جبران خسارت قربانیان اقدام کند.[متن تفسیر شماره 31] افزون بر آن، بر طبق اصول مصوب مجمع عمومی دولتها متعهد به تعقیب موارد نقض حقوق بشر به صورت جامع و بی طرف هستند و بنا به ضرورت باید اقداماتی را مطابق حقوق داخلی و حقوق بین الملل نسبت به افراد مسئول انجام دهد.[ متن قطعنامه] گفتنی است دادگاه عالی اداری مصر، حزب عدالت و آزادی در مصر را که شاخه سیاسی اخوان المسلمین است، منحل کرد و دارایی های آن به نفع دولت مصادره شد. وکیل مدافع حزب و عدالت و توسعه در آن خصوص بیان داشت که با توجه به آنکه حکم دادگاه قطعی اعلام شده است، حکم بر خلاف حق افراد مبنی بر تجدیدنظر خواهی و مغایر قانون اساسی است.[متن خبر]همچنین در 6 اوت 2014 دادگاه کیفری مصر دوازده تن از اعضای اخوان المسلمین را به دلیل تشکیل گروه تروریستی، به خطر انداختن یکپارچگیسرزمینی کشور و نیروهای امنیتی ، حمل سلاح و بمب و کشتن رئیس پلیس به کیفر مرگ محکوم کرد. [متن خبر


* خواننده گرامی!

مایۀ خوشحالی گروه «تازه های ملل متحد» است که انتقادها و پیشنهادها در خصوص این مجموعه را به نشانی رایانامه unln@iauns.org ارسال کنید.

با تشکر

نام:
ایمیل:
* نظر:
* کد امنیتی:
Chaptcha
حروفي را كه در تصوير مي‌بينيد عينا در فيلد مقابلش وارد كنيد